Grupa 3-4-5-latków uczestniczy w Międzynarodowym Projekcie Czytelniczym
Magiczna moc bajekczyli
Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni.
II Edycja
Rok szkolny 2020/2021
Założenia projektu "Magiczna Moc Bajek" »
Wykonane zadania projektowe:
Październik. Moduł I - Szacunek
- Zadania obowiązkowe:
• Bajkowy przyjaciel - Smoczek Troczek
• Kącik projektowy
• Zapoznanie się z projektową piosenką
• Zaangażowanie rodziców do współpracy w projekcie
• Rozmowa o tym czym jest szacunek i dlaczego należy szanować siebie i innych
• Stworzyliśmy Kodeksu Dobrego Zachowania
• Napisanie listu z życzeniami dla seniorów z Zakładu Opiekuńczo Leczniczego
- Działania dodatkowe
• Zapoznanie się pojęciem optymista/pesymista i wykonanie Domu optymistów, Domu pesymistów
- Dobranocki z dawnych lat
• Miś Uszatek- przyjacielem wszystkich dzieci
Listopad. Moduł II - Przyjaźń i Miłość
- Zadania obowiązkowe
• Dzień Postaci z Bajek- zorganizowanie Balu Postaci z Bajek, połączonego z głośnym czytaniem bajek przez panią z biblioteki szkolnej
• Prawa Dziecka w literaturze - dzieci oglądanie prezentacji o Prawach Dziecka nawiązującej do bohaterów dziecięcej literatury Kopciuszka, Czerwonego Kapturka, Calineczki, Jasia i Malgosi
- Dobranocki z dawnych lat - Reksio
• Zapoznanie się z sylwetką Reksia, rozmowa na temat przyjaźni, omówienie cech dobrego przyjaciela
- Działania dodatkowe
• Drzewo Przyjaźni - wykonani pracy plastycznej
Grudzień. Moduł III - Tolerancja, sprawiedliwość
- Zadania obowiązkowe
• Wszyscy dajemy sobie dobre słowo - zorganizowanie Dnia Optymisty- dzieci opowiadały kim jest optymista. Wspólnie wykonały Bałwanka Optymistę, któremu nadały imię Uśmieszek.
• Co oznacza słowo inność- burza mózgów. Dzieci obejrzały film edukacyjny "Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji." Zrozumiały, że każdy jest inny i czym jest tolerancja i szacunek.
• Wysłuchały również piosenki "Piosenka o szacunku dla innych "
- Zadania dodatkowe
• Wszystkie dzieci nasze są - Przedszkolaki z radością uczestniczyły w zabawach muzycznych do piosenek M. Jeżowskiej.
- Dobranocki z dawnych lat
• Dzieci obejrzały "Porwanie Baltazara Gąbki" - zapoznały się z bohaterami bajki i opowiadały o ich cechach charakteru.
Styczeń. Moduł IV - Solidarność i piękno
- Zadania obowiązkowe:
• Burza mózgów - Co jest dla mnie piękne. Ustaliliśmy czym jest piękno, zwróciliśmy również uwagę na to, że każdy może inaczej postrzegać piękno.
• Fotobudka- przedszkolaki chętnie robiły sobie zdjęcia w fotobudce, którą samodzielnie ozdobiły.
• Dobranocki z dawnych lat.
• Dzieci Zapoznały się ze Smerfami. Po obejrzeniu przykładowego odcinka rozmawialiśmy o solidarności grupowej. Na koniec zajęć urządziliśmy Smerfowe przyjęcie.
• Zadanie dodatkowe
• Inny znaczy lepszy - dzieci obejrzały film edukacyjny o paraolimpijczykach i chętnie rozmawiały o niezwykłych sportowcach.
Luty. Moduł V - Uczciwość
- Zadania obowiązkowe:
• Kłamstwo nie popłaca - rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza J. Tuwima "O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci".
• Co to znaczy uczciwość? - Wspólne wykonie Drzewa uczciwości - dzieci przyklejały listki-serca z zapisanymi postawami i wartościami, które wiążą się z uczciwością.
- Dobranocki z dawnych lat:
• Dzieci zapoznały się z bohaterami dobranocki Pszczółka Maja. Wyjaśniliśmy pojęcie uczciwość. Na podstawie jednego z odcinków dzieci zapoznały się z przykładami uczciwości Pszczółki Mai.
- Zadania dodatkowe:
• Jak Pinokio stał się dobrym chłopcem? - dzieci zapoznały się z historią drewnianego pajacyka dzięki rodzicom, którzy nagrali filmiki z czytanymi przez siebie fragmentami bajki.
Marzec. Moduł VI - Odwaga
- Zadania obowiązkowe:
• Mój strach - swobodna rozmowa z dziećmi na temat, tego czego najbardziej się boją.
• Wysłuchanie bajki "Franklin boi się ciemności " - rozmowa co można zrobić żeby pokonać strach.
• Zabawa Zaufaj mi - tor przeszkód
• Dzień Kolorowej skarpetki - zainicjowanie w całej szkole akcji "Załóż kolorowe skarpetki"
- Dobranocki z dawnych lat
• Dzieci zapoznały się z postacią Koziołka Matołka, wspólnie wyjaśniliśmy znaczenie słowa odwaga
- Działania dodatkowe
• Zajecia polisensoryczne - rozpoznawanie kształtów i faktur przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku.
Kwiecień. Moduł VII - Złośliwość, pokojowość
- Zadania obowiązkowe:
• Na niebiesko dla autyzmu - zwrócenie uwagi na problem osób autystycznych - rozmowa z dziećmi na temat niepełnosprawności.
• Oglądanie filmu edukacyjnego o emocjach.
• Zabawa "Jaki/jaka jestem" - przedszkolaki mimiką i gestem ilustrowały hasła: jestem smutny, jestem wesoły, nieśmiały itp.
• Praca plastyczna - Jak się czuje, gdy ktoś mi dokucza, a jak gdy jestem szczęśliwy - omówienie prac.
• Zapoznanie się z bajką - O rybaku i złotej rybce - rozmowa na temat zachowania żony rybaka.
- Dobranocki z dawnych lat
• Dzieci zapoznały się z bohaterami Muminków - wskazanie pokojowej postawy Muminków, zwrócenie uwagi, że przeciwieństwem do pokojowości jest złośliwość. Rozmowa w jak sposób radzić sobie z agresją.
- Działania dodatkowe
• Taniec "Złośliwość i pokojowość" - swobodna improwizacja z gazetami do muzyki klasycznej.